بِسْــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Thursday 22 November 2012

Nape mommy sibuk sangat dengan isu Palestine @Gaza ni?

Assalamualaikum & good day.



Dalam dok sedih & terbayang2 penderitaan anak2 Palestine @bumi Gaza tapi masih sempat try satu lagi eksperimen kek (kekeke!!!!). Bukan tidak istiqamah dengan perhatian kepada mereka tetapi 'life must go on' & ini saja cara yg mommy rasa blh tenteramkan sedikit rasa pilu mommy buat mereka. 



Bukan nak reka2 cerita tetapi mmg seminggu ni tidur malam mmg sedikit susah nak lelap (kalau sebelum ni pantang kepala melekat @bantal terus pengsan, hahaha!!!). Macam boleh terbayang2 wajah comel mereka dalam kotak fikiran mommy & boleh ternampak2 juga kekejaman Zionist menghancurkan kepala, peha & anggota badan mereka yang gebu itu. 



Ya ALLAH!!!!!mmg susah nak digambarkan penderitaan mereka cuma yang pasti, itu penderitaan sementara buat mereka kerana di saat nyawa tercabut dari jasad mereka janji ALLAH tetap sama. FISABILILLAH!!!! Syurga firdausi menunggu mereka . Bahagia mereka di sana buat selama-lamanya bersama, ummi, abi & adik beradik yang lain....... Bila mommy fikirkan itu, rasa sebak sendiri sebabnya dah pasti cerita mereka happy ending, they live happily ever after @Jannah. Yang sebaknya cerita kita ni, mcm ending cerita kita??????? Berjaya ke kita berkumpul satu keluarga @Jannah? Ya ALLAH, bahagiakan kami semua dunia & akhirat. AMin3x....



Lately ni, @FB mommy mmg penuh dengan isu2 ttg Palestine......Ini mommy nak luahkan @sini kenapa mommy peka sangat dengan isu Palestine (sdgkan sebelum ni apa yg keluar dari mulut mommy "ummph!!!mmg xakan selesai kisah zionist & Palestine ni smp kiamat, napela dorg ni xnak lari dari Gaza tapi biarkan diri dorg & keluarga jadi mangsa kekejaman Israel?").......Jahilkan bunyi ayat mommy tu? 




Kalau dulu mommy malas nak baca any info @ sejarah @ faham apa2 dalil ttg Palestine (itula mommy, ambik mudah semua benda.....ini ayat power daddy sembur mommy). Tapi alhamdulilah ALLAH bagi hidayah & petunjuk untuk mommy lebih faham & selidik kenapa Palestine beria2 & degil sgt dok @Gaza yg ibarat penjara dunia buat mereka. Mommy jadi rajin untuk baca tafsir Al-Quran & baca semua info tentang mereka. Mommy baca sejarah Al-Aqsa & mcm Yahudi boleh takluk bumi Palestine (u all blh google je semua info yg u all nak, cuma antara ada hati ke tidak je nak layan isu Palestine ni). Semua tu mommy baca, malah kalau komen2 org tentang sesuatu post @FB pun mommy baca. Ada yang agree, ada yg bantah & ada juga yang neutral. ALLAH!!!!! lekanya mommy sebelum ni.



 Tapi apa-apapun, biasale mcm mommy dulu ada juga kawan2 sendiri yg jebik & pandang sinis efforts kita ttg Palestine ni. Mommy dah xkisah sekarang apa org nak kata sebabnya kita buat apapun tetap ada org yang suka & tak suka kat kita.....Contoh, kita post pasal food; dorg cakap eleh, memanjang citer psl food mcm terer sgt masak (hahaha!!!).....Pastu kalau kita post pasal citer cuti bersama anak2; alah berlagak le tu nak tunjuk dia mampu p bercuti (hehehe!!!).....Kemudian kalau ada yang kita mentioned pasal husb/gift:huhh!!!mcm laki dia sorg yang baik, tunggu le laki ko cari lain (masyaALLAH!!!! doakan yg buruk2 plak kat kwn).......Adoiiiile, that's why kadang2 mommy terfikir bagus juga jadi org Palestine; life dorg xsempat nak dengki2, sibuk2 pasal duniawi. Life dorg baca Al-Quran, Solat, makan sekadar rezeki yang ada & tunggu je bila plak turn aku Syahid. 



Tentang boikot produk Israel plak......very simple jawapannya atleast usaha kita ke arah jihad org Palestine. Mampu ke nak boikot semua produk Israel sampai bila2? Jawapannya Allahualam .... Terus terang mommy cakap mommy mmg pakai almost semua barangan keluaran dorg (ni dok tup tap, tup tap menaip guna iMac, pastu dok jawab panggilan guna iPhone) abistu???? Dalam Al-Quran ALLAH tak cakap kita xleh guna barangan buatan mereka malah kalau terdesak sangat boleh makan haiwan sembelihan mereka. ALLAH mmg sengaja bagi mereka jadi hebat, pandai & bongkak @dunia ni sebab ALLAH mmg nak uji mereka ni sedar & ingat tak sejarah mcm ALLAH lenyapkan kaum2 mereka yang terdahulu yang ALLAH bagi kesenangan & kehebatan tetapi menyekutukan ALLAH & anggap semua kehebatan itu dtg drp usaha mereka sendiri. Kalau mmg ada di kalangan mereka yang sedar & mengiyakan kebesaran ALLAH & peluk Islam wajib kita terima tetapi jika mereka tetap bongkak maka kita harus perangi mereka (gunakan kepakaran mereka untuk menjatuhkan mereka semula rasanya tak salah malah diharuskan, Allahualam).



Cuma di saat2 genting dorg tgh dok sembelih saudara seagama dengan kita tu, kita boikot le kasi gertak sama dia (mesti dia risau kalau $$$ dorg xcukup). Kita buat mana yang kita mampu especially mcm McD; terang2 benda makan yg masih byk alternatif untuk kita makan (lain le kalau kita pergi oversea yg mmg susah sgt2 nak jmp halal food & yg ada hanya kedai McD, maka harus bagi kita p beli fillet o fish dia untuk kita makan). Lagipun mcm saje2 nak show off dengan bagi free burger supaya dunia nampak betapa senangnya mereka membeli org2 Islam (jgn marah le, mmg itu hakikatnya). Atleast buat masa ini & ketika ini mereka akan bersetuju untuk genjatan senjata. Kita nak tolong pergi berperang dgn org2 Palestine mmg kita xmampu (kita pun ada tanggungjawab untuk keluarga & negara sendiri kan) malah org2 Palestine sendiri tak minta pun jasad kita bersama2 mereka di sana, yang mereka minta sangat2 $$$ dari kita. So, apa yang susah sgtnya, bagi Israel kurang $$$$ & kita tambahkan $$$$$$$ untuk Palestine. 



Satu lagi usaha boikot kita ni bukan sgt nak tunjuk kat dunia bahawasanya kita hebat blh gulingkan Yahudi, tetapi semoga nawaitu & usaha kita ini diterima ALLAH. Yang membuatkan mommy rasa terpanggil sangat sebab bila mengingatkan muka2 budak Palestine yang syahid tu. Sayu hati, semoga dalam ramai2 org yang dibawa bersama tu (ini yang mommy baca, org yang syahid boleh membawa bersama mereka 70 orang yang lain ke syurga provided org tu tidak melakukan dosa2 besar, Allahualam). Kalau dah semua ummi, abi & adik beradik serta saudara mara dia dah mati syahid maka manale kita tahu doa kita tadi membawa kita rapat dengan mereka, Allahualam. Kita doa je banyak2 (bukan luak pun kan)


Yang paling penting, kesimpulannya Al-Aqsa mmg hak kita semua tak kira di pelusuk mana kita hidup sekarang ni (itu tempat suci kita selain Mekah & Madinah). Bila kita tolong ringankan beban rakyat Palestine & bagi sumbangan kepada mereka ibarat kita memudahkan mereka menjaga Al-Aqsa untuk kita jugak kelak. Mudah-mudahan kita dapat menjejakkan kaki ke bumi para anbiya itu dengan aman damai, tanpa sebarang sekatan In Shaa ALLAH one day. Buat masa sekarang apa yang mampu kita tolong ialah BERDOA, BOIKOT & SUMBANG. The rest biar ALLAH yang tentukan bila tarikh akhir bangsa Yahudi ni akan lenyap dari dunia. In Sha ALLAH, one fine day.

2 comments:

yan's cottage said...

salam rostina.....
sama kita membantu sekedar termampu dan berdoa untuk keselamatan saudara kita di sana....memang sedih bila tenguk kat tv....penderitaan mereka sama2 kita berdoa untuk kemusnahan rakyat yahudi laknatullah amin....

Tie HT said...

as salam

orang kata cubit peha kiri peha kanan terasa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...