بِسْــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Thursday, 24 April 2014

Ketupat Sotong Kelate vs Ketupat Sotong Ganu

Assalamualaikum & Salam sayang.
Harini nak buat perbandingan sikit. Kita tengok mana yg menang. Heheh!!!!sotong oh sotong.


Sotong kelate vs Sotong Ganu....sapa2 yg pernah makan dua2 ni cerrr komen sikit u al pilih yg mana? Bukan makan sotong, tapi ketupat sotong. 


Kami jarang2 jumpa ni (sebab mommy kami malas nak buat selalu2). Klau mommy kami buat pun versi kelate tetapi br2 ni mommy kami terlebih rajin, dia buat dua2 skaligus. Amekaw puas makan. 
Tak boleh dinafikan walau dah biasa dgn yg kelate tetapi dah sah2 IC mommy -11- so tekak tu suka juga yg ganu. Yg kelate manis meleting tapi yg ganu lemak berkrim.


Yang versi kelate, mommy suka letak beras pulut bukan saja dlm badan sotong tapi dalam kuahnya supaya lebih pekat & puas sikit makan pulut tu.

Resepi Ketupat Sotong Ganu

Bahan2:
10 ekor sotong (bersihkan)
2 cawan beras pulut (basuh bersih & toskan)
1 liter santan 
Garam
Gula
Daun Pandan
Sedikit hirisan halia muda
1/2 sudu teh halba

Caranya:
1. Rendam beras pulut yg dah dibersihkan ke dalam santan. Biarkan setengah jam. Kemudian toskan beras pulut.
2. Menggunakan sudu teh masukkan 1/3 beras pulut ke dalam badan sotong.
3. Sumbat kepala sotong ke dalam badannya & sematkan dengan lidi.
4. Susun dalam periuk & curahkan santan rendaman beras pulut tadi.
5. Tambahkan hirisan halia, halba, garam & gula.
6. Didihkan kuah & renehkan sehingga pekat. SIAP.


12 comments:

Amie said...

Memang rajin betul buat 2 versi ketupat sotong nih.... saya tak tau nak pilih mana satu, sebab dua2nya ada keunikan tersendiri he hehe.

syieda said...

Tq akak...memabg baru je borak ngan kawan2 pasal sotong sumbat ni. Xtau nak cari mana. Yg kelate punya ada recipe tak kak?

Acik Erna said...

Assalam ros..acik pernah makan ketupat sotong versi keantan

rostina76 said...

Untuk versi kelate syieda tekan link color merah tu. Heheh malas nak retype resepi

Sue Bee said...

rajinnya buat ketupat sotong..nampak sedap

nasa mulia said...

Pernah makan yg ganu punya...yg hok klate dok lg..tgu ibu mertuaku watkan heheheh...sebenarnya kedua2 ketupat sotong ini dimakan sebagai lauk atau mkan mcm tu jer?....

:: Cik Viva :: said...

Sedapnya, biasa makan ketupat sotong kelate lah ofkos..

hainom OKje said...

Cukup ke 10 tu Ros hehe....

hainom OKje said...

Cukup ke 10 tu Ros hehe....

sitiezahim said...

Saya tak penah makan. Kat sini sotong kocik2 he he.. Tunggu balik msia la baru demand sesapa buatkan.. Hahaha

@na said...

memey sah2 pilih yg maneh meleting tu...lamo nyo tok make tuppat suton...tk penoh wat seniri lg ni...

tifaanvar said...

dua2 x pernah rasa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...