بِسْــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Thursday 31 January 2013

Self Drive Sabah (Day 4 - Sandakan)

Sambungan N3 Sandakan.

Day 4, route Sandakan to Semporna.
Seawal 6am kami dah bangun & bersiap untuk continue our journey to Semporna. Along the way ada a few spots yang kami singgah.

Selesai sahaja breakfast @Restoren Sri Minang & pekena coto serta bakso (sedap wehhh coto dia kuah ada campur kacang tumbuk) kami terus sahaja pusing sekitar Sandakan town & singgah di Agnes Keith House. Masa kami sampai baru pukul 8:35am & belum buka (waktu operasi start pkl 9am). 


Disebabkan rushing kami posing je depan rumah Agnes Keith & Menara Tinjau. Takde la rasa ralat sangat tak masuk dalam rumah sebab tak ada apa sangat yang menarik kecuali sejarah & peninggalan Agnes semasa beliau menetap di Sandakan. 


Sedikit mommy kongsi tentang Agnes Keith House ye.......
Agnes Keith merupakan seorang penulis buku terkenal berbangsa Amerika yang telah menulis buku "Land Below the Wind" pada tahun 1939. Tajuk buku itu juga telah menjadi motto/ungkapan untuk menggambarkan tentang negeri Sabah. Beliau datang ke Sabah ketika mengikut suaminya Henry George Keith yang bertugas sebagai Pegawai Pemuliharaan Hutan. Semasa mereka meninggalkan Sabah pada tahun 1952, rumah tersebut telah didiami oleh kakitangan Perhutanan yang lain sebelum di isytiharkan sebagai "Agnes Keith House" sebagai mengenang jasa beliau dalam penulisan berkaitan keistimewaan Sabah, Negeri Di bawah Bayu.


Gambar dr google....Potrait Agnes Keith & persekitaran dalam rumahnya.

2nd spot kami ialah Sepilok Orang Utan Rehabilation Centre. Kami sampai di SORC tu pukul 9:50am. 



Masuk sahaja ke kawasan hutan tebal di mana orang2 utan tu dilepaskan kami dapat lihat mereka tengah menjamu selera dgn buah-buahan (feeding time @10am). We are so lucky to capture the moments during feeding time (kalau tadi kami masuk ke dalam rumah Agnes Keith, maka melepas le tgk orang2 utan ni makan....hehe, ada hikmahnya). 



Seronok tengok dorg makan & after that makin aktif le dorg bergayut ala2 acrobatic. Hehe, yang pasti semua mata tertumpu pada mereka (pelawat tidak boleh membuat bising & bercakap pun  kena slow2 takut dorg ni takut & lari). 




Sedikit tentang SORC.....
The centre was conceived in 1961 and by 1964 had become reality, funded by the Sabah Government. The reserve named after the two rivers flowing into the Sandakan Bay.
The aim of the centre is to return orphaned, injured or displaced orang utans back to the wild.

Entrance ticket(Malaysian/non-Malaysian);
Adult: RM5
Child: RM2
Camera/video: RM10



Seterusnya kami meneruskan perjalanan untuk ke Semporna. Sepanjang perjalanan banyak pemandangan2 menarik alam semulajadi yang dapat dilihat salah satunya Sungai Kinabatangan (sebelum ni dengan nama aje).



Lebih kurang 2 jam perjalanan dari  Sepilok kami singgah ke 'Gomantong Cave' (actually bkn betul2 otw ke Tawau ni tapi kena menyimpang masuk jalan lain lebih kurang 1/2 jam perjalanan jugak dr jalan besar). Agak cuak & tertanya2 sebab tiada kemudahan/papan tanda bila dah hampir2 sampai ke gua tersebut. Kira redah aje akhirnya kami tiba di Pejabat Hidupan Liar Gomantong (masa tu mmg sunyi sepi & yang ada cuma 2 buah pickup orang2 tgh memunggah barang2).


Selesai bertanya kepada pegawai yang bertugas (ada seorang je officer yg jaga frontdesk), kami mula bergerak ke dalam hutan mengikut laluan yang disediakan.


Sampai aje di hadapan pintu gua, Ya ALLAH!!!!seramnya. Mommy control je ayu takut nanti 3A plak takut & xmau masuk.



Sebaik melangkah selangkah demi selangkah ke dalam gua, bau busuk menusuk lubang hidung & burung2 dapat dilihat berterbangan di bahagian atas gua. Anis masa tu dah start menangis sebab geli akan lipas yang begitu banyak merayap2 di atas laluan dalam gua. Ahdia walau takut (dapat rasa dia genggam erat tangan mommy) tapi senyap tak terkata apa. Manakala Arfa relax aje sambil snap gambar2. Kami masuk tak le jauh sangat (dalam 500m mungkin dalam bentuk lengkungan) tapi Ya ALLAH!!!rasa lambatnya nak keluar. Mommy bukan takut apa cuma geli & risau sangat kot2 licin dan tergelincir atas laluan yang kami pijak (mau buang terus baju kalau berguling atas tahi2 burung & lipas tu). Pepepun, satu pengalaman yang ngeri, meloyakan & menjijikan bagi kami but it's a priceless experienced in a lifetime.



Seterusnya sebelum sampai Semporna kami melalui pekan Lahad Datu (lebih kurang pkl 3:45pm). Singgah solat jamak di masjid Lahad Datu & sekaligus isi perut yang tengah berkeroncong di Restoren Kak Tini.



Pemandangan yang menyakitkan mata melihat pekhemahan Bajau Laut di sekitar Lahad Datu ni. 
Perjalanan kami pada hari ke-4 ini akhirnya sampai ke destinasi iaitu Semporna. Checked in di Seafest Hotel pada pukul 7:40pm & makan di restoran mamak di pekan Semporna (mamak lagi).







2 comments:

Mulan said...

great trip.. baru tengok dalam discover channel pasal bajau laut..

Unknown said...

Assalammualaikum Ros, akak dah dua kali ke sana dan besar kemungkinan takkan jejak lagi utk beberapa tahun akan dtg (ada sebab tu)
Gua Gomantong tu akak tak jejak lagi sebab mcm anak Ros juga kot, anak bujang akak tak suka tmpt2 mcm tu, bebudak biasa ler. Pulau Mabul ke bercuti, Mabul mmg best sgt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...