بِسْــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Saturday 23 July 2011

big family gathering

As salam semua.....alhamdulilah.Minggu lepas rumah kami dah mcm time raya.Seronok tak terkata 4A+R menerima kunjungan tetamu VVIP.Semua adik beradik mommy turun Brunei kecuali ayah teh&family dr Mekah yg xdpt join.....Schedule jgn cakap la,padat gile.Untuk memenuhi permintaan semua,mommy bertungkus lumus bt jadual.Dari jadual perjalanan,menu makan&aktiviti riadah.Huhuhu,dah rasa mcm keje tourist guide plak (lps ni sape2 nak pakej lawatan ke borneo blh le call mommy ye,hehe).1st group turun @Miri & 2nd group turun @Brunei...1st day lps amik C.Dae&family serta C.su &family @airport Berakas,kami terus gerak ke pantai Serasa sbb nak naik motor ATV (permintaan abg Is&mama)....Tgh syok2 dok layan motor ATV tu ada perkara buruk terjadi...Itule,pepatah melayu ada cakap "malang xberbau"; Abg Is yg beria2 nak naik motor ATV tu terlanggar bontot keta org (Ya Allah,terkejut juga)...nasib baik dia xde apa2,cuma melayang le duit papa byr org tu baiki keta (xpela, Allah maha adil,u al dah dtg tiket free kot itu yg Allah test sket)..Pepepun,life goes on,same goes to mommy's schedule.

2nd activity mlm tu kami trus gerak ke Jerudong Park....Sambil main,naik rides,kami picnic le dinner @situ.Syokkk!!sampai ada yg hampir2 nak bertegang leher (hehe)
2nd day,subuh2 hari lagi dah siap2 utk gerak ke KK (ini permintaan duta arab jubail....C.Dae &family)....pheww!!8jam drive secara convoy.Dgn macam2 cite.Ada sesat,ada sat2 berenti kencing,berak,muntah....hahaha,yg kelakornye naik feri jarak dekat (sungai nya sempit sgt ibarat baling batu pun blh smp ke seberang).Yg trajisnya pulak, dah le menu breakfast asalnya nak goreng bihun tapi last minit tukar goreng nasi yg lebih picnic semalam....alih2 time berenti nak breakfast @Temburong....BASI!!!!nasib baik bawak satu periuk nasi putih..Di pendekkan citer dr pkul 7am bertolak dr rumah kami smp KK pukul 3pm.....malam tu aktiviti nya cume makan malam tajaan duta besar arab jubail (giles punya ketuk kedai tu....dah le xsedap).......
3rd day kami xjadi ke Kundasang memandangkan masa yg begitu terhad sbb by noon dah kena gerak blk ke Brunei....so,pagi tu cuma g Museum Sabah&Heritage Village (boleh le layan bergambor&shopping)....pas abis round satu village,kami trus gerak ke Pasar Philippine utk shopping sakan (sakan le deme2 ni shopping ;gelang,brooch,ikan terubuk masin,ikan bilis,udang kering etc)......berbonong2 kotak....Tepat pkul 1pm kami gerak blk ke Brunei (yg frust C.Dae & family le xdpt g kundasang...xpela tg askar2 tu besar sket blh la panjat gunung trus).....OTW balik tersasar juge sket kami dek kerana gelap&ketiadaan signboard @limbang area tu.Hampeh btul le Sarawak yg maju ni(konon2 le).....masa dtg pun tersasar @Limbang,balik pun kat Limbang gak tersasar.......huhu,d pendekkan citer kami reach last border (kuala Lurah) pkul 8+pm....b4 reached rumah kami singgah dinner @Tanda Kasih Restaurant @Tutong....Pheww!! PENAT sgt;
4th day masa ke Miri plak....pkul 10am kami gerak ke Miri & 1st destination "Miri Handicraft Centre"....acara menyoping pun bermula....Shopping sakan lg deme2 ni.Pas siap shopping kami singgah "Taman Awam Miri" utk lunch & santai2 kat atas jambatan gantung.....b4 blk singgah plak @Tamu Muhibbah beli ikan terubuk lagi.Ada yg mencari kek lapis Sarawak (nasib le ada gak).....Malam nya acara BBQ & potong kek ala2 birthday 'MOK".....pastu acara lompat2,guling2 budak2.Hingar bingar satu rumah yg sebelum ni sunyi sepi.
5th day.....hari ni C.Dae&C.Su dah nak berangkat balik....Memandangkan flight dorg ptg so masih ada masa round sekitar Tutong&Bandar Seri Begawan......So,kami pergi la melawat Kg Air & Masjid Ali Omar Sarifuddin (lunch+bergambar)...Lps dorg berangkat group yg tinggal berpecah 2...Ayah cik bwk budak2 ke Jerudong Park (perabih tiket) & mommy bwk group Besut ke The Mall& Pasar Gadong...
6th day....last group berangkat pulang @Miri airport..Kami gerak ke Miri after lunch..Singgah ke handicraft shop lagi & shopping sakan utk kali terakhir.Hehe,kami tumpang gak sekaki beli.....Selesai sudah tugas mommy sebagai tourist guide ni.Pasni tukar profession jadi supir&tukang masak semula la ye.Memandangkan "MOK" belum balik lg ni mommy mmg nak pulun berguru resepi2 tradisional dgn dia....hehe arini pun dah standby bahan2 nak buat pulut sekaya...Tunggu ye esok mommy upload resepi & gambar2nya.